HOE ONTWIKKEL JE MORELE WEERBAARHEID?

Met de BVI® methode kunt u leren van fouten op een veilige manier, zonder schade: U kiest een toekomstige situatie. Samen met een docent of mentor bedenkt u alle mogelijke oplossingen. Vervolgens speelt u al die varianten na. U leeft als het ware in de toekomst en vraagt zich dan af: "wil ik een dergelijk persoon zijn?" Dan kiest u de meest integere variant. Dat is de variant die goed is voor u, de ander, de organisatie en de wereld om u heen. Zo doet u op een veilige manier ervaringen op om morele weerbaarheid in korte tijd te bevorderen.
Deze methode heet een microsimulatie. Tijdens een simulatie doet u levensechte ervaringen op omdat onze hersenen geen onderscheid maken tussen fantasie en werkelijkheid.

Een politieagent in de rosse buurt in Amsterdam heeft samen met zijn mentor in een simulatie alle situaties geoefend waarin hij aan verleidingen bloot zou kunnen komen te staan. En dat waren er nogal wat. Hij heeft geoefend om duidelijk en vriendelijk te reageren. Hij kon in alle rust zijn standpunten bepalen en toetsen aan die van zijn mentor. Dat was leuk en leerzaam.
Nu kan hij bij een huisbezoek een kopje koffie accepteren en de gratis dienstverlening vriendelijk doch duidelijk afwijzen. “Doe mij maar een koekje bij de koffie dan ben ik al blij.”